Đừng sống một cuộc sống lập trình

theo lời Virginia Heffernan -- tác giả cuốn 'Magic and Loss: The Internet as Art',

hơn chục năm qua, chúng ta đã nghe và làm theo những tác giả kol về tuần làm việc 4 giờ, sức mạnh của thói quen v.v... để hoàn thiện kỹ năng, để có được trình độ "đỉnh cao", hiệu quả...

nhưng như vậy, khiến nhiều người làm việc quá nhiều, nghiện công việc, bỏ ăn/bỏ bữa, một cuộc sống buồn chán/nhàm chán,

có lẽ dịch covid-19 này, khiến chúng ta sẽ lại tìm đến, ví dụ như Albert Camus (đại diện tiêu biểu nhất của chủ nghĩa hiện sinh) để hoàn thiện nội tâm, tăng an lạc...

cuộc sống quá ngắn ngủi, sống an bình và có ý nghĩa chứ không chỉ là những phi vụ đầu tư lõi đời...

-> lần gần đây nhất bạn ngắm một bông hoa, nghe một bản nhạc, ngước nhìn bầu trời là khi nào, bạn của tôi :)
Photo by Juskteez Vu on Unsplash
-----

Humans are not generally disposed to radical departures from their daily rounds. But the recent fantasy (ý nghĩ kỳ quặc, tưởng tượng) of “optimizing” a life ("tối ưu hóa" cuộc sống)—for peak performance, productivity, efficiency—has created a cottage industry that tries to make the dreariest possible lives sound heroic (biến những cuộc sống/cuộc đời có lẽ đáng chán nhất lại có vẻ như anh hùng/người hùng). Jordan Peterson has been commanding lost male souls to make their beds for years now. The Four-Hour Workweek, The Power of Habit and Atomic Habits urge readers (thúc giục người đọc) to automate (tự động hóa) certain behaviors (những hành vi nhất định) to keep them dutifully (nghiêm túc, đầy ý thức trách nhiệm) overworking and under-eating.

But COVID-19 suggests that Peterson (or any other habit-preaching (rao giảng về thói quen) martinet (người theo kỷ luật chặt chẽ; quân nhân chặt chẽ về kỷ luật)) is not the leader for our time. Instead, consider Albert Camus, who, in The Plague, blames the obliteration of a fictional Algerian town by an epidemic on one thing: consistency. “The truth is,” Camus writes of the crushingly dull port town, “everyone is bored, and devotes himself to cultivating habits.” The habit-bound townspeople lack imagination. It takes them far too long to take in that death is stalking them, and it’s past time to stop taking the streetcar, working for money, bowling and going to the movies.

Maybe, as in Camus’ time, it will take the dual specters (bóng ma) of autocracy and disease (chế độ chuyên chế và dịch bệnh) to get us to listen to our common sense, our imaginations, our eccentricities—and not our programming. A more expansive and braver approach to everyday existence is now crucial so that we don’t fall in line with Trump-like tyrannies, cant and orthodoxy, and environmentally and physiologically devastating behaviors (including our favorites: driving cars, eating meat, burning electricity). This current plague time might see a recharged commitment to a closer-to-the-bone worldview that recognizes we have a short time on earth, the Doomsday Clock is a minute from midnight, and living peacefully and meaningfully together is going to take much more than bed-making and canny investments. The Power of No Habits.

Tags: skill

1 Comments

Tin liên quan

    Tài chính

    Trung Quốc