Huyền thoại jazz Chick Corea qua đời


Chick Corea, một huyền thoại jazz đương đại, vừa qua đời ở tuổi 79. Cùng với Herbie Hancock, Bill Evans, Keith Jarrett, ông thuộc nhóm pianist xuất sắc nhất của jazz từ thập niên 1970 trở lại đây, với rất nhiều kiệt tác được xem là mẫu mực của dòng standard, cũng như rất nhiều kiệt tác khác được xem là đỉnh cao của dòng avant garde và free jazz sau này. Âm nhạc của ông, nếu chưa quen tai, sẽ thấy nó rất khù khoằm, hỗn loạn và u uất, nhưng nếu đã tìm thấy sự đồng điệu, nó thành chất gây nghiện nhanh như tên lửa.

Return to Forever, Chick!
-----
Chick Corea, the pioneering (tiên phong) keyboardist and bandleader (người chỉ huy dàn nhạc nhỏ, thường chơi nhạc nhẹ) who died on Tuesday at 79, will be forever regarded as a crucial (quyết định, cốt yếu) architect (kiến trúc sư) of jazz-rock fusion (sự hợp nhất, liên hiệp).

It’s a fitting one-line tribute. Whether on his own, leading the collective Return to Forever or accompanying giants like Miles Davis (on landmark albums including “In a Silent Way” and “Bitches Brew”), Corea helped enrich (làm giàu thêm, làm phong phú) the lexicon (từ điển ngôn ngữ xưa, từ vựng) of jazz — merging its harmonic (hài hòa) language with the heaviness (and amplification) of rock and funk. But no description, even one this broad, can encompass a vision so limitless.

“After all, formal styles are only an afterthought — an outgrowth of the creative (sáng tạo) impulse (sự bốc đồng, cơn bốc đồng),” Corea told The New York Times in 1983. “Nobody sits down and decides to specifically write in a predetermined style. A style is not something you learn so much as something that you synthesize. Musicians don’t care if a given composition is jazz, pop or classical music. All they care about is whether it is good musicwhether it is challenging and exciting.”

For more than five decades, Corea modified his sound to follow that simple maxim (cách ngôn, châm ngôn) — chasing whims (ý  chợt nảy ra) from bebop to free jazz to fusion to contemporary classical. He recorded close to 90 albums as a bandleader or co-leader. And he always prioritized melody (giai điệu) and musicality over empty-calorie showmanship (though few could rival his raw skill on the Fender Rhodes).
Tags: art

Post a Comment

Tin liên quan

    Tài chính

    Trung Quốc